čtvrtek 18. května 2017

RC Recenze - Něco víc (Patrick Ness)

Seth se topí, zoufalý a osamělý v posledních okamžicích svého zápasu s rozběsněným mořem. Pak ale procitne. Nahý, hladový a žíznivý, ale při vědomí. Jak je to možné? Vybavuje si přece, jak se mu lámaly kosti, jak mu pukla lebka při nárazu o skalisko. Jakto, že je teď tady? A co je tohle vlastně za podivné místo? Seth začíná pátrat po odpovědích, v naději, že možná není úplně sám, že se neocitl ve svém soukromém pekle, kterého se tolik bojí, že tu možná je... něco víc.

Nepřemýšleli jste někdy nad tím, jestli se někde nenachází něco víc? Jestli celý váš život není jenom pouhá nepovedená náhražka něčeho opravdového, pouhá předehra reality, jež před vámi byla až doteď ukrývána. Místo, kde na vás čeká skutečný život a štěstí. V hloubi duše o tom něčem víc aspoň jednou každý jistě snil, představoval si samé dobré věci. Ale postavit se tomu čelem a přijmout to je něco trochu jiného. A nyní to leží před šestnáctiletým Sethem, který umírá.

Kniha Něco víc začíná a vpouští nás do života hlavního hrdiny Setha, zrovna když se beznadějně topí a ledová voda ho celého pohlcuje. Cítí na sobě spáry smrti, a už to nemůže nijak ovlivnit ani zastavit. O několik okamžiků později, může to ale být klidně i několik dnů či týdnů, se probouzí na chodníku před neznámým domem. Je zmatený, zesláblý. Kromě hlavy a citlivých partií je celý omotaný páskou z podivného materiálu. Kolem něj není ani živáčka, neslyší ani zašustění listů, je zde naprosto sám. Když se Seth po dlouhém potlačování bolesti a snažení se vstát konečně dobelhá do toho domu, před kterým se objevil, dojde mu, že tohle místo přece jenom zná. A to více než dobře. Ví, kde se ocitl, a ta představa ho děsí. Je v domě, ve němž kdysi dávno v dětství žil, než se z Anglie se svou rodinou odstěhoval přes oceán. Je na místě jeho největších trápení. A je v pekle.

Něco víc je další samostatnou knihou od Patricka Nesse, která konečně teď zavítala i do našich luhů a hájů. Patrick Ness je po celém světě velmi známý a čtený autor YA literatury a já ho naprosto miluji. Tedy, alespoň jeho psaní. Mého srdce se dotkl hned v první knize, kterou jsem od něj četl, a už tehdy se přiřadil k mým nejoblíbenějším spisovatelům. Že si tento post zaslouží, prokázal i v jeho dalších knihách. Vždy mě svým stylem, náměty a jejich zpracováními dovedl natolik pohltit a ohromit, že jsem se z toho prvotřídního zážitku vzpamatovával dost dlouho. To se mu nadmíru povedlo i u knížky Něco víc. A dokonce si troufám tvrdit, že se stala jednou z nejpovedenějších knih, které jsem kdy mohl číst.

Na rovinu, po přečtení poslední stránky jsem snad ni nevěřil, že bych recenzi na tuhle knížku uměl napsat jinak než subjektivně, čistě podle mých pocitů, protože, a to nepřeháním, Něco víc mě totálně zničilo. Ale budu se snažit a aspoň se o to pokusím. Kniha je rozdělena na čtyři části, ta první je z nich nejdelší a nic moc se v ní vlastně děje. Hlavní hrdina Seth se snaží zvyknout si na tu absolutní prázdnotu kolem sebe, na místo jeho nočních můr, na němž bude muset zřejmě navěky přebývat. Právě zde totiž málem přišel o svého bratra. Ale i přestože se nedočkáte nějakého závratného děje, Patrick Ness vás svým popisem upoutá hned od první stránky. Samotný příběh je doplněn i o krátké kapitolky ze Sethova života před utopením, ve spánku ho tak pronásledují ty nejemocionálnější okamžiky těsně před smrtí.

První část končí přibližně v první třetiny veškeré knížky. Po ní následovala pořádná jízda v podobě akce, napětí a ohromujících zvratů, kterou po tom klidném začátku nečekal pravděpodobně žádný z nás. Nechci vám nic vyspoilerovat a vyzradit nějaký zásadní prvek knihy, ale v tomto momentu se příběh obrátil o sto osmdesát stupňů. Všechno, co jsme se do té doby dozvěděli, jsme mohli rovnou zahodit, protože Patrick celý ten námět knížky mistrně vyvrátil. A čím dál jsem četl, tím víc mě bezvýhradně fascinovalo, jak to měl Ness celé perfektně vymyšlené.

Z celého toho nápadu se tak stalo něco jiného, něco víc, a to je přesně to, co bych od kvalitního vyprávění pro mladší očekával. Jak říká sám autor, prvotní je samozřejmě dobrý příběh, až potom nějaký přesah, ale v knížce Něco víc se mu oboje povedlo výtečně spojit a výborně to funguje. Já prostě miluji čtení mezi řádky a jsem šťastný za jakékoli poselství, které nám literatura, a to dokonce i pro mladé, může dát. Jedna z věcí, která se mi ještě na Patricku Nessovi velmi líbí a čeho si na něm obrovsky cením, je to, že vůbec nezlehčuje každodenní problémy teenagerů. Ať už se jedná třeba o zlomená srdce, trable v rodině nebo jiné faktory ovlivňující naše dospívání, s citem a ohleduplností na ně ve svých knížkách upozorňuje.

Poslední sto stran a úplný závěr jsem přečetl na jediný zátah. Jednoduše jsem potřeboval hned vědět, jak to všechno doopravdy je, co je skutečnost a co jenom nějaký výmysl. Také jsem se hrozně bál o každou postavu, které mi zatím stihli přirůst k srdci. Někdy se vám možná můžou zdát otravné a trochu nepříjemné, ale věřte mi, jsou to jedni z nejlepších hrdinů, s nimiž jsem se prozatím setkal. Za autorovu schopnost úžasně a hlavně věrohodně popsat dětské a dospívající postavy ho velmi obdivuji, a to nejen za to. Opět se mu málem podařilo mě rozplakat. Při jedné z posledních scén se mi najednou začaly do očí hrnout slzy s takovou vervou, že jsem je musel horko těžko zatlačovat zpátky.

Kniha Něco víc svému názvu ostudu nepochybně nedělá. Nenabízí pouze čtivý a zajímavý příběh se skvěle vybudovanými charaktery mladých postav, ale, přesně jak dokazuje název, obsahuje i něco víc. To si ale na stránkách tohoto díla budete muset najít sami. V případě že hledáte nějakou neobyčejnou knihu pro mladší ročníky s poselstvím do současné společnosti či s filozofickým nádechem, Něco víc určitě není špatnou volbou. Některé možná potěší i lehoučká GLBT romantická linka. Knížka se zároveň hodí i pro ty, kteří příliš nepotřebují dočista ukončené konce se všemi otázkami plně zodpovězenými. Já osobně zbožňuji, když knížku zahaluje jisté tajemno, jež nás nutí stále přemýšlet a příběh si pak vlastně dokončit k obrazu svému, přestože všechny informace do sebe zapadnou. Patrick Ness své nadání prokázal se i u svého románu Něco víc, který se teď po přečtení stal jedním z mých absolutně nejoblíbenějších.

Hodnocení: 200 %!!!

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji nakladatelství Slovart
Knihu Něco víc si můžete zakoupit na stránkách nakladatelství ZDE