pondělí 27. února 2017

RC Recenze - Vadná (Cecelia Ahern)

Celestine Westová má skvělý život. Je vzorná dcera i sestra, spolužáci i učitelé o ní mají jen dobré mínění a ona sama randí s okouzlujícím Artem Crevanem.Ale pak se Celestine dostane do situace, ve které musí udělat zásadní rozhodnutí. Poruší pravidla a nyní musí čelit důsledkům. Mohla by být obviněna, odsouzena a označena jako VADNÁ.

Ve svém dechberoucím debutu pro dospívající čtenáře líčí autorka několika bestsellerů společnost, pro kterou je na prvním místě dokonalost ve všech směrech a jakýkoli nedostatek či VADA jsou potrestány. A v této společnosti musí mladá dívka udělat rozhodnutí, které ji může stát vše...

Jelikož se světem prohnala ekonomická a politická krize, celé obyvatelstvo usilovalo o to všechny nedokonalosti a příčiny úpadku vymýtit a opět nastolit pořádek. Každého nepoctivého, zkorumpovaného politika se podařilo zbavit moci a místo nich se do vlády dosadili jenom ti nejdokonalejší. Nedokonalí, takzvaní vadní, se stali nepříteli číslo jedna. Když se někdo postaví proti morálním zásadám, žije pod neustálým dohledem a je ocejchován na minimálně jednom z pěti míst písmenem V, aby bylo jasné, s kým má člověk tu čest. Vadní jsou problém, který vyžaduje neprodlené řešení.

Před Celestine leží dokonalý život. Její matka je nejslavnější modelkou v zemi, otec ředitelem nejsledovanější televize, ve škole patří mezi výborné studentky a se svým klukem Artem plánuje jít společně na vysokou. Bude z ní skvělá matematička s životem plným veselí. Art je syn jednoho z nejmocnějších mužů vůbec, soudce Crevana, který spolu s dalšími dvěma lidmi stojí v čele Výboru, ten se stará o rozpoznávání vadných. Celý národ ho obdivuje a mají před ním obrovský respekt, Celestine ho ale vnímá jenom jako obyčejného muže jako každého jiného. Spolu s ním a Artem si mezi sebou utvořili velmi silné pouto, od smrti Artovy matky a Crevanovy ženy teď tak trochu zastává její roli, v níž je však velice šťastná. Nikdy by ji ovšem nenapadlo, že před Crevanovým soudem někdy stane dokonce i ona.

Příběh začíná v momentě, kdy je Celestinina rodina svědkem převozu jejich přítelkyně a sousedky Angeliny Tinderové, která Celestine učila hru na klavír. Na první pohled vypadala jako jedna z nich, jako dokonalá, v nitru však vždycky musela být vadná. Když další ráno po tomto incidentu jede i s Artem a svou sestrou Juniper autobusem do školy, jeden starý pán s páskou přes ruku dokazující, že je vadný, se najednou velmi ošklivě rozkašle. Obě sedlala, jež jsou vyhraněná pro vadné, jsou již obsazená, a tak se Celestine i přes svůj pud sebezáchovy rozhodne tomuto staříkovi nějak pomoct. To ale neměla dělat. Pomoc vadnému se bere jako velice silný přestupek, a z tohoto důvody se o chvíli později Celestine ocitne v cele velké pevnosti, v níž sídlí Výbor, čekající na soud, který rozhodne o jejím trestu. Buď skončí jako vadná do konce života, nebo bude lhát a stráví jenom pouhé dva roky ve vězení za napomáhání vadnému. Tak ale ublíží tomu nebohému starému muži. Ať už si vybere jakkoli, musí se zachovat jako vadná. Dostane na to ale vůbec odvahu?

Spisovatelka irské národnosti Cecelia Ahern je známá především na poli romantické literatury a dá se říct, že v tomto směru se jí daří více než úspěšně. Její dvě knihy pro ženy Kde končí duha (později S láskou, Rosie) a PS: Miluju tě se dokonce dočkaly i vlastní filmové adaptace. Teď se autorka pustila do trochu jiného oříšku, zkusila napsat knihu pro zcela jinou věkovou kategorii, young adult. A tímto jejím "pokusem" je právě kniha Vadná, přes kterou se Ahern pustila do opravdu pro ni odlišných vod, alespoň podle toho, jak ji už známe. Vadná je totiž sci-fi dystopií, jež nám popisuje lidstvo rozdělené na dokonalé a vadné. A jen tak mimochodem, těšit se můžeme i na její filmovou úpravu.

I když musím přiznat, že první polovina je pouhé setkávání se s pravidly této lidské společnosti a čekání, jak se Celestinino soudní líčení vyvrbí, lehký a ohromně čtivý styl Cecelie Ahern mě ke knize hned od první věty téměř přikoval a musel jsem se dost nutit, abych se od čtení vůbec někdy odtrhl. Vždy jsem se těšil, až se do Vadné opět ponořím a budu ten úchvatný příběh zase hltat plnými doušky. Absolutně jsem nečekal, že se z knížky vyklube něco tak návykového a že mi její styl psaní tolik sedne. Rovněž mě překvapilo to množství krásných citátů a pravdivých výroků.

,,Víš, Celestine, my se domníváme, že být vadný je vlastně přednost. Když uděláš chybu, poučíš se z ní. Když nikdy žádnou chybu neuděláš, nic se nenaučíš. Ti takzvaní dokonalí, kteří jsou teď na vedoucích postech, se nikdy žádné chyby nedopustili. Jak se tedy mohli naučit, co je správné a co špatné? Jak se mohli naučit něco o sobě? O tom, co jim ještě připadá v pořádku a co už je za hranicemi jejich povahy? Čím víc chyb uděláš, tím víc se toho naučíš."

Hlavní postava Celestine je z mého pohledu téměř synonymem pro skvěle popsanou a plastickou hrdinku. Nesnaží si hrát na něco, co není, není nijak umělá a počíná si velmi uvěřitelně a logicky. Téměř hned mi přirostla k srdci a dokázal jsem se do ní bez problému vžít. Jako asi každý teenager neusiluje o to příliš vyčnívat z davu, chce být prostě průměrná, obyčejná holka, která má ale dobré známky a do budoucna očekává normální život s velkou rodinou a se svou láskou Artem. Její sarkastické poznámky, ač někdy nemístné, jsou fantastické a někdy jsem se až podivoval, jak statečná i ve své situaci dokáže být. Vedlejším postavám se tolik prostoru nedostalo, tedy kromě maminky Celestine, která je úžasně popsaná. Vlastně jsem si také celkem oblíbil Piu Wangovou, redaktorku starající se o téma vadných, jež si postupem časem uvědomuje, na jaké straně by měla doopravdy stát. Už se těším, až se v této plánované dilogii dozvím víc třeba o Carrickovi či dalších postavách z pera nadané Cecelie Ahern.

Při čtení jsem nenašel jedinou nelogičnost. Když jsem se nad nějakou informací, kterou nám zrovna autorka sdělila, pozastavil, ihned ji zároveň také perfektně vysvětlila a občas ji rozvedla i dále. Téměř nikdy jsem se nesetkal s žádnou knížkou, kde by všechno sedělo až do posledního kousku skládačky, zde se to však autorce povedlo. Některé věci si ale samozřejmě nechala do druhého dílu. Knížka snad nemohla skončit více otevřeni. Když jsem otočil poslední stránku poslední kapitoly a zjistil, že už je opravdu konec, tak trochu jsem se zděsil a tou osudnou stránkou jsem obracel, dokud jsem se aspoň maličko nesmířil s tím, že si na další díl s názvem Dokonalá budu muset počkat strašně dlouhou dobu.

Možná si teď budete myslet, že přeháním, ale Vadná je jednou z nejlepších knih z literatury pro mladé, které se mi kdy dostaly do rukou. Pravá a nefalšovaná young adult nepotřebuje stránky napěchované nekončící akcí. Nepotřebuje absolutně fiktivní děj s přehršelem fantasy a sci-fi prvků ani ohromnou spoustu přeslazené a strojené romantiky. To vůbec ne. Kvalitní YA by měla svému čtenáři dát něco do života, nějaké poselství. Poučit nás o hrůzách každodenního života, připomenout nám lidské předsudky, jejich nenávist a slepotu k ostatním jedincům. Ať už jsou stejného pohlaví, rasy, národnosti či čehokoli jiného, nebo jsou úplně jiní. A o tomhle nám příběh Vadné vypráví. O tom, co je v našem životě důležité. A i k tomu všemu navíc Cecelia Ahern dokázala do svého díla zakomponovat chytrou a jednoduše úžasnou hlavní hrdinku, čtivý, zajímavý děj i skvěle vykreslenou společnost, ve které byste nechtěli žít ani za zlatý prase.

Hodnocení: 100 %

Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji nakladatelství Omega a knihkupectví Knihy Dobrovský
Více o knize najdete ZDE