neděle 19. února 2017

RC Recenze - Serafina a čarodějná hůl (Robert Beatty)

Druhý díl ze světa temné magie, odvahy a přátelství.

Serafina porazila tajemného muže v černém plášti a současně zjistila, že není obyčejnou dívkou, ale napůl šelmou. Nyní se vydává každou noc do lesa a učí se, jak v něm přežít. Avšak brzy zjistí, že uvízla mezi dvěma světy: Je moc divoká na honosný dům, nádherné šaty a velkolepé plesy, a naopak příliš lidská, aby se připojila ke své rodině v lese.

Když na dům začnou útočit zlověstná zvířata, je Serafina jediná, kdo se jim může postavit. Kdo za těmi útoky stojí a hraje v nich nějakou roli zničený černý plášť? Útoky se stupňují a Serafina si uvědomí, že zlo sahá mnohem dále, než si kdy byla ochotná připustit. Zvládne odvrátit děsivou hrozbu a přijmout svůj osud?

Dobrodružství na tajuplném sídle Biltmore pokračuje. Po tom, co Serafina zažila v případu muže v černém plášti, to vypadá, že se v okolí panství opět začínají dít další podivuhodné věci. Všechna zvířata, která doposud obývala okolní podhorské lesy, začínají před něčím, či před někým, prchat a stěhovat se kamkoli jinam. Stojí za tím zase nějaká tajemná, čarovná síla? Přišel se ten, kdo stvořil černý plášť, pomstít? Nebo je to všechno ještě daleko více propletené?

Druhé pokračování série o neobyčejné dívce Serafině začíná tři týdny po událostech úvodního dílu a navazuje na jeho děj, kdy Serafina dohromady se svými přáteli porazila muže v černém plášti a tento produkt zla zničila, aby už nemohl nikomu škodit. Teď, když konečně našla svoji tolik let ztracenou maminku, se s ní snaží užít co nejvíce společného času. Zjištění, že je kuguár, napůl člověk a napůl puma, na jednu stranu vysvětlovalo, jak to že je od malička tolik mrštná, rychlá a perfektně vidí ve tmě, na tu druhou se musí naučit, jak se přeměňovat do podoby zvířete, a zároveň nějak skloubit život mezi lidmi i mezi divokými šelmami. To ovšem, jak Serafina postupně zjišťuje, není nikterak jednoduché.

Se Serafinou se opět setkáváme ve chvíli, kdy se zrovna v lesích cvičí ve svém umu a čile loví bezbranné krysy, když právě stezkou mezi stromy projede velice podivný kočár tažený čtyřmi tmavými hřebci, z nějž po chvíli vystoupí stařec se zdobenou sukovicí, a povoz ještě s jiným záhadným pasažérem pošle směrem k sídlu Biltmore. Znenadání na Serafinu ukrytou ve křoví zaútočí pětice starcových strašlivých dobrmanů a začne ji pronásledovat do hlubin lesa. Z tohoto boje, hlavně i kvůli pomoci neznámého chlapce a své matky, vyvázne jen taktak. Maminka jí přikáže, ať už se do lesa neopovažuje ani vkročit, stává se z něj velice nebezpečné místo a vládu nad ním přebírá neobyčejně temná síla. Proto všechna zvířata hory opouští, kvůli tomuto zvláštními starci? Kdo byla ta osoba v kočáře mířícímu vstříc Biltmoru, nějaký jeho koplic? A co mu vlastně jde? S pomocí svého kamaráda Braedena by tuto záhadu měla vyřešit, v ohrožení je každičká bytost v i kolem Biltmoru.

Kniha Serafina a černý plášť se velmi brzy po jejím originálním vydání stala velikým hitem mezi fanoušky dobré a originální middle grade literatury, tedy literatury převážně směřované dětem okolo plus minus dvanácti let. Tomu se rozhodně nelze divit, protože tato prvotina začínajícího amerického autora Roberta Beattyho si popularitu kvůli svému skvělému námětu a prostředí určitě zaslouží. A právě protože měla kniha takový úspěch, před časem se čtenářstvo dočkalo jejího pokračování, Serafina a čarodějná hůl, které nedávno vyšlo i v českém překladu a to pod záštitou nakladatelství CooBoo. Teď ovšem přichází otázka: nebude kniha tím klasickým případem vycpávkového dílu?

I když jsme do knihy vrženi po hlavě a s velkou dávkou akce, přesto mi trvalo nějaký ten čas, než jsem se do knihy dokázal pořádně začíst. Příběh je sice hned od prvního písmenka čtivý a plynulý, ale dostat se do děje druhého dílu není přece jenom úplně jednoduché. Po tom množství napětí, které se nachází v těch prvních pár desítkách stránek, se to všechno začalo malinko táhnout, autor nám připomíná základní události z předchozí části a uvádí nás do samotného vypravování. Přibližně před polovinou se to však srovnalo a já se do příběhu dostal naplno, poté jsem nenašel ani jediné hluché místo.

Čtení doprovází nádherná honosná atmosféra potvrzující tu skutečnost, že se děj knížky Serafina a čarodějná hůl odehrává na sklonku 19. století v tehdejších Spojených státech, kdy se konaly majestátní večírky plné sofistikované zábavy a pánů a dam v okázalých róbách. Je také znát, že prostředí svého počinu má Robert Beatty velmi důkladně prozkoumané a je mu srdci blízké. Výhodou middle grade knihy je to, že v ní vystupují mladší děti, které neřeší žádné malicherné problémy, jenom se hrnou do dalšího dobrodružství. Můžete s nimi přicházet na kloub všelijakým záhadným otázkám, kterých je v tomto příběhu obrovská hromada.

Serafina a čarodějná hůl se rozhodně nezařadí k tomu typu druhých dílů, které trpí tím častým vycpávkovým problémem. I přes některé výjimky je v knize plno akce, napětí a překvapivých zvratů, není vůbec předvídatelná a najdeme zde velké množství nových informacích o Serafinině životě, historii celého biltmorského panství či jiná zajímavá překvapení. Styl psaní Roberta Beattyho je hodně čtivý, prostředí, do kterého je jeho série umístěná, je spolu s tou nádhernou atmosférou roku 1899 velice kouzelné a napětí, které dokáže vybudovat, vás bude pohánět ve čtení dál a dál. Na své si samozřejmě přijdou i milovníci zvířat, které mají v příběhu dost zásadní roli.

Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji internetovému knihkupectví Megaknihy.cz
Knihu si můžete koupit ZDE