úterý 27. prosince 2016

RC Recenze - Lovci duchů (Neil Spring)

Vítejte na faře v Borley! Dostáváte se zřejmě na nejstrašidelnější sídlo v Anglii. Píše se rok 1926 a Sára Greyová získala práci, když se stala osobní asistentkou Harryho Pricea. Tento známý londýnský lovec duchů zasvětil život tomu, aby odhalil pravdu o mnoha anglických „duchařských případech“. Bylo o něm známé, že neustane nikdy dřív, než případ vyřeší - buď odhalí podvod, nebo zjistí děsivou realitu…

Fascinující příběh o vyšetřování záhadných úkazů na faře Borley je dnes již legendární. Neil Spring přibližuje fakta o tehdejších událostech z působivého a neotřelého úhlu, který mistrná beletristická románová tvorba umožňuje.

Fara v Borley je prý tím nejstrašidelnějším domem v celé Anglii a člověk ji může navštívit jen na vlastní nebezpečí. Čeká tam na vás spousta nevysvětlitelných a nepochopitelných jevů a záhad, ze kterých vám bude běhat mráz po každičkém kousíčku vašeho těla a z pohledu na temnou jeptišku, přízračný kočár a dva bezhlavé kočí vám naskočí husí kůže. A to ještě není všechno. Navíc tajemné sídlo sužuje, přesněji jeho návštěvníky, strašlivé prokletí. Jaká tajemství ještě záhadná fara skrývá?

Příběh Lovců duchů se odehrává v rozmezí 20. a 40. let minulého století v hlavním městě Spojeného království Londýně a začíná v roce 1926. Celý svět se ještě vzpamatovává po událostech velké války, mladá Sara Greyová se po zkušenostech nabytých z prostředí modelingu vrací zpět z Francie domů za svou matkou dosud truchlící kvůli válečné smrti svého manžela, Sářina otce, a má v úmyslu najít si nějakou práci, jež by ji opravdu bavila. V této době se také čím dál více rozmáhá záliba v okultismu a spiritualismu a jelikož se její matka snaží pomocí duchů nalézt odpovědi na své otázky ohledně svého nebožtíka muže, Sára se seznamuje s okouzlujícím a tajemným Harrym Pricem, lovcem duchů proslulém po celém Londýně. Ten jí nabídne místo jeho asistentky a Sára s lehkou nejistotou přijímá.

Po tolika pracovních zakázkách a Harrym Pricem odhalených podvodných médiích je konečně na obzoru velice nadějný případ. Každým koutem Anglie se šíří pověsti o duchu mrtvé jeptišky a strašidelné faře v zapadlé vesničce Borley, ve které se dějí opravdu zvláštní a děsivé věci. Už pěkná řádka místních obyvatel zahlédla ve farské zahradě nadpřirozené přízraky a i v samotném domě řádí neznámé síly. A tak se na pozvání borleyského faráře Harry Price spolu se Sárou vydává do tohoto sídla, aby těmto záhadám přišel na kloub. Stojí za strašením v Borley kousky nějakého falešného šejdíře? Nebo Harry Price po tolika letech bádání konečně našel důkaz o tom, že duchové skutečně existují? Sáře dokonce začíná připadat, že se prokletí fary v Borley pohybuje i mimo dům, že pronásleduje všechny, kdo do něj kdy vstoupí. A ona se stala jeho obětí.

I když podle popisu zní kniha Lovci duchů jako čirá fikce, úplně tak tomu není. Neil Spring se inspiroval skutečným domovem a událostmi a do svého ne zas tolik vymyšleného příběhu kromě svého vlastního děje vložil i příhody, jež se v první polovině 20. století doopravdy staly. V knize také vystupuje značné množství skutečných, v té době žijících postav. A to propojení se mu vážně povedlo. Některé věci zanechal takové, jak se vskutku staly, ale něco si přikreslil k obrazu svému a nijak rušivě to rozhodně nepůsobí.

Autor si s vámi velmi dobře zahrává. Zasypává vás tolika teoriemi a zvraty a přestože už máte pěkný kus knihy za sebou, ani sami nevíte, čemu vlastně máte věřit. V některých momentech jsem však měl pocit, že Neil Spring svůj příběh až příliš překombinoval a zamotal se do toho tolik, že se mi skoro ani nechtělo věřit, že z toho propletence najde ještě nějakou cestu ven. Nakonec se mu to ale celkem nečekaně povedlo. Nakonec z toho všeho dokázal s přehledem vybruslit a tím překvapivým závěrem na mé tváři vytvořit udivený výraz.

Třebaže se autor chtěl co nejvíce držet těchto skutečných událostí a s tím tedy i rozhraní let, ve kterém se odehrávaly, děj mi přišel až příliš uměle a nepřirozeně natahovaný. Některé pasáže mě dokonce mnohdy začaly nudit, pak to ale naštěstí vždy stihl určitým způsobem vykompenzovat. Postava Sáry nebyla vůbec špatně charakterizována. Ze začátku si kvůli svému nízkému věku počíná tak trochu naivně, jako každé mladé děvče, ale jak postupně ještě více dozrává, je nám i více sympatická. Harry Price, i přesto že mi byl dost nepříjemný, je hned od první chvíle obklopený takovým úžasným tajemným závojem.

Pokud máte rádi duchařské příběhy, které jsou inspirovány skutečnými událostmi, kniha Lovci duchů by se vám mohla velmi líbit. Doporučuji si ale více podrobností o faře Borley zjistit až po dočtení knihy, neboť je na pravdivých údajích značně vystavená a závislá. Mohli byste se ochudit o to překvapení na konci. Styl psaní Neila Springa je velmi čtivý a na to, že je tato knížka jeho debutem, se mu velmi povedla. Těším se na jeho další počin s názvem Hlídači, jenž by měl u nás co nejdříve vyjít.

Hodnocení: 75 %

Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji nakladatelství Omega a knihkupectví Knihy Dobrovský
Více informací o knize ZDE