čtvrtek 15. března 2018

RC Recenze - Nejdelší den Adama T. (Patrick Ness)

Pro mnoho čtenářů young adult literatury, mě nevyjímaje, je již autor Patrick Ness nepochybnou zárukou kvality. Základy svých příběhů nestaví na klišé a zavedených motivech, ale vždy do nich vnese originalitu a i velkou část ze sebe samého. Ve svých starších románech, jako Volání netvora, My ostatní tu prostě žijem nebo Něco víc, se více než zdařile věnuje silným společenským tématům i nesnázím dospívání. Teď se u nakladatelství Slovart dočkala českého překladu jeho nejnovější kniha, Nejdelší den Adama T., jež se řadí jak mezi contemporary žánr, konkrétně do sekce LGBT, tak i do lehčí fantasy. A můžu říct, že jde, nejen svým výjimečným zpracováním, úspěšně ve šlépějích svých předchůdkyň.

Jak už česká verze názvu knihy napovídá, děj se odehrává pouze v jednom dni ve washingtonském městečku. Patrick Ness do Nejdelšího dne Adama T. zapasoval hned dvě příběhové linie, obě do sebe určitým způsobem zapletené. Ta hlavní popisuje hodinu za hodinou události neobyčejného dne v životě celkem obyčejného kluka, sedmnáctiletého Adama Thorna. Na jeho konci se koná rozlučkové setkání místních teenagerů s Adamovým bývalým klukem Enzem, který se stěhuje na druhou stranu země. Vypadá to, že vše, co se v tom dni děje, to špatné, to dobré i překvapivé, vede právě k tomuto setkání u jezera. A Adam kdovíproč cítí, že bude pro něj osudové a že ovlivní celý jeho budoucí život.

Druhou linkou vyprávění Patrick Ness zmátl a zarazil snad každého čtenáře. V tom stejném městečku se z hlubin jezera náhle vynoří postava mladé dívky, která byla na tom samém místě před týdnem zavražděna. Zároveň je to ale také Královna, prastará bytost z jiného světa, pramatka a tvůrkyně všeho nám známého. Dala možnost nebohé Katherine van Leuwenové pomstít se vrahovi sedícímu ve vězení a současně se uvolnila, aby potrestala i veškeré lidstvo. Doprovázena svým sluhou, stvořením s podobou ohromného fauna, vyráží vstříc zkáze všech světů.

Příběh o Královně a Katherine van Leuwenové není špatný, to vůbec ne, jedná se o opravdu zajímavý a odlišný námět, zpracován netradičně, jenom jsem po celou dobu nechápal, co má vlastně to fantasy vyprávění společného s Adamem Thornem. V podstatě chápu, proč mnoha čtenářům pokazilo celkový dojem ze čtení. Celou dobu jsem mezi linkami hledal nějaké spojitosti, které jsem však na závěru knížky naštěstí dostal.

Znám ovšem výborný vypravěčský um Patricka Nesse a díky němu jsem neměl ani maličký problém se do obou příběhů důkladně ponořit, i přes jejich značnou rozdílnost. Přečtení na pár posezení rovněž skvěle napomáhá velmi dobré grafické zpracování a krátké kapitoly.

Mezi odlišnosti pohledů, které se střídají vždy po jedné kapitole, nepatří pouze rozdíly v ději nebo žánru, ale i ve stylu vyprávění. Patrickovy postavy jsou vždy plastické, k Adamovi budete už od začátku cítit značné sympatie a budete s ním prožívat pevné přátelství se senzační Angelou Darlingtonovou i všechny jeho milostné peripetie. O ději se toho nedá říct moc, protože, upřímně, nebyl ani tak o akci nebo napětí, byl spíš dost přímočarý a jednoduchý. Když ale spisovatel umí psát a upoutat, žádná velká akce není třeba. To se Nessovi opět povedlo a nenudil jsem se ani chvilku.

Problematika LGBT je opravdu silným prvkem knihy. Autor zde ovšem nezpracovává proces přijímání své sexuální orientace a tzv. coming outu. Ne, hlavní hrdina má tohle všechno úspěšně za sebou a plně si přiznal, že je homosexuál. Stále však před ním leží poslední a nejtěžší úkol; otevřeně to říct své rodině. V domácnosti, v níž je hlavou radikální duchovní, byl vždy za toho špatného a vše už dávno naznačovalo tomu, že je jiný. Ve městě se všeobecně ví, že je zamilovaný do geeka Linuse, jeho srdce se ale pořád nevzpamatovalo ze zklamání, které mu uštědřil ten proklatý Enzo.

Nejdelší den Adama T. je vskutku zvláštní kniha, napsána způsobem, který tak skvěle sedí k stylu Patricka Nesse. Sice ji řadím spíše k jeho slabším počinům, protože se od ní nedá očekávat něco nanejvýš převratného. Jistou originalitu a výjimečnost si ale spisovatel i nadále drží, navíc se knížka čte výborně. Dva příběhy, jež do knížky zapracoval, nemají na první pohled téměř nic společného, ale jejich smysl jsem, na rozdíl od množství jiných zmatených čtenářů, celkem pochopil, ačkoli je značně metaforický. Ale právě to na psaní Patricka Nesse miluji nejvíc, tu skvělou nejednoznačnost. Společně i s autentičností a surovostí, kterou do svých děl vždy zakomponuje, například i neočekávané množství sexu.

Hodnocení: 80 %

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji nakladatelství Slovart
Knihu Nejdelší den Adama T. si můžete zakoupit a na ukázku se mrknout na stránkách nakladatelství ZDE