středa 2. srpna 2017

Přečteno (červenec 2017)


S nástupem letních prázdnin zároveň přichází pro nás studenty i více času. A jak jinak bychom tu spoustu času mohli využít lépe než čtením, že? Přiznám se, že teď sice všechno trochu odbývám a flinkám, ale i přes pomalý začátek ve čtení jsem nakonec v první půli měsíce stihl přečíst dohromady 9 krásných knížek.



Falešný polibek - Mary E. Pearson

Novinka od CooBoo Falešný polibek na začátku léta doslova vpadla do vod milovníků YA fantasy a nenechala se být od žádného knihomola nepřečtenou. I já jsem se na ni už dlouho chystal, nalákal mě na ni především zahraniční booktube. Ale na to, jaký to mělo potenciál a hype, teda nic moc. Není příliš dobře, že vlastně celá kniha je postavená na milostném trojúhelníku a velkém zvratu, který se objevil tak v druhé třetině knížky. Já jsem to, kdo je princ a kdo zabiják, poznal skoro hned, a příliš si nevšímal věcí, kterými nás autorka chtěla vést špatným směrem, protože tak trapně jednoduché by to přece být nemohlo. Chtělo to o něco víc akce a napětí. Je to vážně škoda, protože postavy nejsou na YA zvládnuté vůbec špatně, jazyk je moc pěkný a svět, kdyby se z něj vyždímalo daleko víc, bych prostě zbožňoval. V dalších dvou dílech očekávám zlepšení. 

Hodnocení: 3,5 z 5 hvězdiček





Půlnoční hvězda - Marie Lu

Tak skvělý jsem ten závěr teda vážně nečekal. Doteď pořádně nevím, čím to bude, ale Půlnoční hvězda mi přišla o dost lepší než předchozí dva díly, čímž se samozřejmě znovu naprosto liším od názoru ostatních. Skutečně už od prvních stránek jsem se od čtení nemohl odtrhnout, ale zároveň jsem nechtěl, aby konec přišel tak rychle a trochu si to šetřil. A těch samotných několik posledních stránek bylo dech beroucích, aspoň teda pro mě. Celá trilogie Mladí vyvolení od autorky Marie Lu je něco úplně jiného, než s čímž jsem se setkal. Nejspíš se mi to líbilo hlavně kvůli tomu, že jsem od čtení neměl příliš vysoká očekávání, a jsem rád, že jsem se nenechal odradit těmi hroznými českými obálkami. Teď přemýšlím, že si sérii pořídím v originále a dám si co nejdříve rereading v angličtině. Nevypadá to nijak těžce a teď, když už ten příběh navíc znám, by to mohlo jít líp.

Hodnocení: 5 z 5 hvězdiček





Projekt Kronos - Pavel Bareš

Ne, vážně nepochopím, jak tenhle sci-fi skvost, jakým prvotina Pavla Bareše Projekt Kronos jistojistě je, mohl napsat Čech, navíc ještě nějaký začínající mladíček. Nemohl jsem se přinutit, abych celé dny nebyl neustále ponořený v tomto fascinujícím čtení, i když jsem v tom kvantu, ač skvěle napsaných, postav a skákání v čase měl ze začátku tak trochu bordel. Ale ani to mi nemohlo zabránit, abych za jediný den na jedno posezení nepřečetl skoro polovinu této skoro šestisetistránkové bichle. Pak to šlo jak po másle, akce střídala napětí i mnoho emočně vypjatých situací. Námět živých měst byl úžasně zpracovaný, a i když mě postapo v poslední době už příliš nebere, ten Pavlův svět po 3. světové válce byl zvládnutý na jedničku. Takže jediná otázka - Kde mám sakra ten druhý díl?!!

Hodnocení: 5 z 5 hvězdiček





Caraval - Stephanie Garber

Uprostřed července pořádal festival Humbook společné čtení knihy Caraval, která ještě doteď zažívá obrovský boom. A jelikož mi tato knížka už pár měsíců leží netknutá na poličce a měl jsem takové tušení, že by mi tady ještě nějakou dobu ležela, rozhodl jsem se, že se toho společného čtení také účastním. A nebyl jsem z ní zdaleka tak nadšený jako většina čtenářů přede mnou. Plusem Caravalu je rozhodně velice svižný a čtivý styl psaní, kouzelné popisovaní nočního Caravalu a překvapivý konec. Jinak mi ale celá kniha přišla hrozně naivní a tak nějak strojená, umělá. To se týká jak všech postav a jejich "vývoje", tak i samotného příběhu. Závěrem Caraval nebyl ani propadák, ale zároveň ani nic převratného. Prostě průměrné, rychlé a odpočinkové čtení na pár dní.

Hodnocení: 3 z 5 hvězdiček





Poušť v plamenech - Alwyn Hamilton

Řada konečně přišla i na úspěšnou fantasy s názvem Poušť v plamenech. Upřímně, jak jsem všude viděl ty rozporuplné názory na to, jak se autorka rozhodla zkombinovat arabský svět s westernem, měl jsem kapku strach, jestli jsem nesáhl trochu vedl. Ale všechny pochyby nebyly vůbec oprávněné a já si to netradiční prostředí a jeho atmosféru velice užíval. Okouzlilo mě to, mělo to svůj dobrý význam a vše mi tam do sebe zapadalo jako ozubená kolečka. Výborný byl i příběh, sympatické postavy a skvěle zpracovaný, i když hojně používaný nápad rebelie. Alwyn Hamilton do knihy zakomponovala i mytologii a džiny, což se mi opravdu líbilo. Už abych měl u sebe pokračování.

Hodnocení: 4 z 5 hvězdiček





Stopařův průvodce Galaxií - Douglas Adams

Stopařův průvodce Galaxií je jednou z nejznámějších scifáren na světě a je unikátní zvláště svým nevšedním humorem. Teď jsem se k této pětidílné sérii dostal i já a díky malému počtu stránek se dá jedna kniha přelouskat za jedno odpoledne. A úplně chápu, co na tom všichni tak vidí. Svým způsobem je to vlastně strašná ptákovina, ale přes několik slabších a zmatenějších míst musím uznat, že je to geniálně vymyšlené. Autor Douglas Adams nás postupně provádí celým vesmírem, který je pro planetu Zemi, jež teď ale byla nepřátelskými mimozemšťany zničena, úplně neznámý. Humor knížky a hlášky hlavních postav jsou dočista nepřekonatelné a během čtení mě častokrát jednoduše dostaly.

Hodnocení: 4 z 5 hvězdiček




Dcera kostí a dýmu - Laini Taylor

Jestli jste četli můj článek, ve kterém vám ukazuji knihy, u nichž bych si rád co nejdříve dal rereading, jistě víte, že mezi nimi byla i kniha Dcera kostí a dýmu od Laini Taylor. Četl jsem ji znovu hlavně proto, že jsem chtěl zjistit, jestli se mi to bude líbit stejně jako napoprvé. A jo, potvrzuji, i po dvou rocích je to naprosto úžasné. A navíc se mi to možná, ne, určitě líbilo víc než před tou dávnou dobou. Když si představím, že jsem to s tou sérií chtěl po tom nevydaném třetím dílu vzdát... Ale bohudík ho za pár dní vydají, takže tahle obrovská chyba se naštěstí nestala. Zkrátka nechápu ta vesměs negativní hodnocení většiny Čechů, všechno v téhle knize je totiž skvělé! Poetický styl psaní, magický svět a postavy (hlavně Zuzana, jedna z nejlepších ženských vedlejších hrdinek podle mě) jsou výbornými taháky celé knížky a já se ohromně těším na další díly. Navíc je velmi osvěžující číst dobrou americkou fantasy z prostředí Prahy.

Hodnocení: 5 z 5 hvězdiček





Jackaby - William Ritter

Trvalo mi dost dlouho, než jsem se k Jackabymu z dílny nakladatelství Host dostal, nevěděl jsem jistě, jestli to bude čtení úplně pro mě. Ale líbilo se mi to! Teda, když opomenu tu naprosto otřesnou detektivní zápletku :D Už ve třetině musí být úplně každému jasné, kdo je vrah, tak do očí bijící prvek jsem snad nikde jinde neviděl. Ale jinak mě to bavilo, za chvilku jsem byl kvůli čtivému stylu na konci knihy, prostředí staré Ameriky bylo uvěřitelné a vtipné hlášky Jackabyho moc dobré. Jeho postava mě celkově strašně moc bavila. I ten fantasy svět vypadá hodně zajímavě a jsem zvědavý, jak to autor rozvede dál v dalších dílech.

Hodnocení: 3,5 z 5 hvězdiček






Restaurant na konci vesmíru - Douglas Adams

A poněvadž už byl poslední den července, srpen už klepal na dveře a já měl chuť v jednom dni ještě přečíst nějakou jednohubku, vzal jsem si pokračování Stopařova průvodce Galaxií, tentokrát s podtitulem Restaurant na konci vesmíru. A bylo to podobně dobré a vtipné jako jednička. Tentokrát jsem už měl ale výhodu oproti předchozímu dílu, že jsem věděl, co bych měl od knihy předběžně čekat. Příběh se skvěle vyvíjí a stále je to, i s nějakými technickými a odborně znějícími pojmy, velmi čtivé.

Hodnocení: 4 z 5 hvězdiček





Také jste četli nebo se ještě chystáte číst něco z mého červencového výběru?
A jak si vlastně zatím užíváte letních prázdnin?

3 komentáře:

  1. Páni, stihol si toho veľa, klobúk dolu. Caraval mi prišiel pár dní dozadu, momentálne čítam Kráľovnú v tieňoch a potom je na rade Caraval, tak som zvedavá. Dcéra kostí a dymu sa mi páčila tiež som ju čítala už pomerne dávno, chcelo by to re-reading :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :-) Královna je výborná, Caraval už sice tolik ne, ale třeba tobě se bude líbit :)

      Vymazat
  2. Já jsem přečetla Falešný polibek a mám podobný názor. Sice jsem nebyla tak skvělá jako ty a nepoznala jsem kdo je kdo, ale také mě milostný trojúhelník štval. Čekala jsem prostě víc fantasy a více akce. Doufám, že tohle byl jen rozjezdový díl a ty další budou lepší :)

    OdpovědětVymazat