neděle 8. ledna 2017

RC Recenze - Temnější tvář magie (V. E. Schwab)

Kell je jedním z posledních Cestovatelů, výjimečných mágů, kteří dokážou cestovat mezi paralelními světy. Oficiálně je Rudým Cestovatelem, velvyslancem a adoptovaným princem Rudého Londýna, který vyřizuje každý měsíc korespondenci mezi vládci jednotlivých Londýnů. Neoficiálně je pašerákem využívajícím těch, kteří jsou ochotní zaplatit i za pouhé zahlédnutí světa, do kterého se nikdy nepodívají. Tenhle nebezpečný koníček mu však vynese obvinění z velezrady. Při útěku do Šedého Londýna se zaplete s Delilou Bardovou, zlodějkou s opravdu velkými ambicemi. Okrade ho, zachrání před nebezpečným nepřítelem a využije ho na cestě za svým „pořádným dobrodružstvím“. Jenže nebezpečná magie je začne dohánět a zrada číhá na každém rohu. Aby zachránili všechny světy, budou muset Kell a Lila v první řadě zůstat naživu – a to může být o dost obtížnější, než se zdá.

Představte si, že existují dohromady čtyři Londýny a můžete se mezi nimi volně pohybovat. Ten první, náš, s přízviskem Šedý, je naprosto obyčejný a jak už název napovídá, vznáší se nad ním takový zvláštní popelavý opar. Vedle něj můžeme najít Červený Londýn, takřka opak toho Šedého. Magii zde ucítíte doslova na každém rohu a mlha, zahalující jeho ulice, má lehký rudý nádech. Sousedem Červeného je Bílý Londýn, drsné, mrazivé a nehostinné místo, kde jsou kouzla a čáry už na pokraji sil a pomalu se z něj vytrácejí. A ten poslední, Černý, byl magií zničen a teď ho zahaluje pouze jenom temnota. Byl lidstvu uzavřen a všechny jeho pozůstatky byly dávno zničeny. Tedy, skoro všechny.

Kell je jedním ze dvou zbylých Antariů na světe, Cestovatelem, jenž může jako jediný procházet všemi světy, všemi  Londýny, a proto slouží panovníkům těchto zemí jako posel. Je adoptivním synem královské rodiny v Červeném Londýně, i když si spíš připadá jako jejich majetek. Jediné potěšení mu dělá pouze jeho nevlastní bratr princ Rhy a sbírání různých drobností z cizích Londýnů. A právě to se mu vymstí. Když je zrovna na návštěvě Bílého Londýna, do rukou se mu dostane velmi zvláštní artefakt, černý kámen s neobyčejnými magickými schopnostmi. A je o něj nebývalý zájem. Začne být totiž pronásledován, a tak se snaží uprchnout. Dostane se až do Šedého Londýna, kde potká dívku jménem Lila.

Lila se živí jako pouliční kapsářka. Už od narození nemá vůbec jednoduchý život a musí se potloukat, jak to jenom jde. Celou dobu sní o tom, že si jednou koupí vlastní loď, stane se z ní pirátka a vypadne někam pryč, daleko od toho nudného, šedivého Londýna. Při svém obvyklém kapsaření ukradne nějakému divnému cizinci ještě divnější černý kámen. Ale to nejpodivnější ze všeho je, že se po chvíli tento muž, představí se jako Kell, najednou zjeví u ní v pokoji. Poví jí, že ten kámen je velice nebezpečný, obsahuje v sobě neznámou magii z jiného světa a neměl by ani existovat. Od té doby odstartoval sled podivuhodných událostí, o kterých by Lila nikdy ani nesnila. Musí spolu s tímto Kellem temný kámen zničit, poslat ho na místo, kam skutečně patří. A tak se dozvídá o Londýnech. Tady je její šance na nový život, tak lehce se nabízí. V sázce je však její, Kellův i život celého lidstva.

V. E. Schwab je prý jednou z nejtalentovanějších autorek americké fantasy literatury a její knihy mají jak v její domovině, tak v celém světe veliký úspěch. Já osobně jsem se, i přes to, že pár jejích titulů u nás již vyšlo, s jejím spisovatelským umem ještě zatím nesetkal, ale před nedávnem se na českém knižním trhu objevila nadmíru kladně hodnocená kniha Temnější tvář magie a její námět mě nadchnul. Po fantasy příběhu plného čistokrevnou magií odehrávajícího se v hlavním městě Velké Británie už bych tak s radostí chmátnul, protože já Londýn jednoduše miluju, ale kniha s dohromady čtyřmi Londýny?! Tak to je bezpodmínečný musthave, tohle by mě přece nemohlo zklamat! A nebo ne?

Asi začneme tím nejlepším a nejdokonalejším, a to postavami a samotným světem, které jsou zřejmě největším tahákem celé knihy. Kell i s Lilou jsou úžasná dvojka a jejich slovní přestřelky jsou prostě nepřekonatelné. Lila není žádná ufňukaná holka a bere život takový, jaký je, ale i přes to se drží své naděje a snů a věří, že se vše ještě obrátí k tomu lepšímu. Když má dosáhnout svého, ničeho se nezalekne, ani smrti, a jde si tvrdě za tím. Už hned od prvního okamžiku, kdy se objevila, se mi začínala čím dál víc líbit, což se dá říct třeba i Kellovi a Rhyovi. Ale mně asi chyběl větší rozvoj dvou hlavních záporných postav, Astrid a Athose, přišlo mi, že nedostali ani moc velkou možnost ukázat svoji ukrutnost a nemilosrdnost. Celkově si V. E. Schwab nechala, co se týká postav, až příliš otevřená vrátka do dalších dílů. O minulosti hrdinů vlastně nevíme zhola nic, autorka jen něco málo nastřelila, ale i to něco málo u mě dokázalo vyvolat hodně velkou zvědavost. Aspoň trošku už mohla prozradit!

Svůj fantasy svět V. E. Schwab nastínila na jedničku s hvězdičkou. Jeho magie je vážně jedinečná, její moc je závislá hlavně na krvi a díky ní může téměř každý po několika letech výcviku snadno vládnout i každému z elementů. Mezi nejtěžší a nebezpečné tváře této magie patří ovládání kostí, tedy i člověka. Seznamování s prostředím se autorce povedlo mistrovsky, na začátku na nás hned nic nevybalila, ale po troškách a pěkně pozvolna nás po celý příběh zasvěcovala do jeho tajů a zvláštností. Zapeklitý oříšek však pro mě vznikl u stylu, jakým byla kniha napsána, a ději. Nejdřív jsem si myslel, že se začtu trochu později, ale pořádně jsem se do knížky dostal, až když pomalu byl konec. Taky mi zde chyběla nějaká ta gradace. Příběh jel stále ve stejné linii, a tak mi přišlo, že na závěr vlastně ani neměl kam vystupňovat. Schwab má ovšem ode mě významné plus za ten konec, jenž neobsahuje žádný otravný cliffhanger a i přesto na pokračování naláká.

Temnější tvář magie rozhodně nebyla špatná kniha, ale zase mi nijak výrazně neučarovala. Fantasy svět a jeho magii měla V. E. Schwab vymyšlené skvěle, i postavy vykreslila dokonale, ale zřejmě mi úplně nesedne její styl psaní. Dlouhou dobu jsem se do knihy nedokázal úplně začíst, taky mi tak trochu přijde, že příběhu schází pořádná gradace, aby mohl děj na konci pěkně vystupňovat. Zároveň mi přišlo, že si Schwab nechala až příliš otevřená vrátka do dalších dílů. Na druhou stranu je opravdu znát, že to celé nemá autorka vůbec špatně promyšlené, kniha Temnější tvář magie mě i tak bavila a těším se, co bude s těmi úžasnými hrdiny v dalších knihách a jak to bude vlastně dál pokračovat, jelikož kvůli autorčinému vybočení z řady je závěr, i tak velmi poutavý, bez cliffhangeru.

Hodnocení: 75%

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji knihkupectví Knihy Dobrovský
Temnější tvář magie si můžete koupit v e-shopu Knihy Dobrovský