neděle 9. října 2016

Recenze - Stínová královna (C . J. Redwine)

Zrcadlo, zrcadlo, kdo je nejmocnější?

Po matčině smrti se život korunní princezny Lorelei dramaticky změní. V zájmu posílení odvěkého spojenectví její rodné Havraní říše a sousedního Morkantu se Loreleiin otec znovu ožení, a sice se sestrou zesnulé královny, Irinou.
Zpočátku se zdá, že je všechno v nejlepším pořádku: panovník Havraní říše i jeho dvě děti jsou konečně šťastní. Irina však pomocí temné magie postupně ovládne celý zámek včetně krále, jenž se stává pouhou loutkou, závislou na vůli své manželky...
Lorelei ví, že proti Irině může bojovat jen jedinými zbraněmi – a to kouzly, která budou mocnější než královnina. Musí však být rychlejší, důvtipnější a silnější než Irina a v boji o trůn Havraní říše a záchranu lidu svého království je ochotná obětovat i to nejcennější – svůj vlastní život.

Havraní říše se pomalu hroutí. Na dříve velmi úrodné půdě nyní roste leda plevel, a tak jeho obyvatelstvo nemá co vzít do pusy a musí se snížit až k tak bezradným činů, mezi něž patří například napadnutí a okradení nevinných kolemjdoucích, nebo se jejich záchranou stává milosrdná a rychlá sebevražda. Za to všechno je zodpovědná současná královna Irina, zlá marduška, žena ovládající magii, která bezmála před deseti lety nastoupila na trůn Havraní říše a od té doby se ji celou snaží do slova a do písmene zničit. V tom jí dokáže zabránit pouze jediný člověk a právoplatná královna Havraní říše.

Lorelei nemá život jako obyčejné princezny. Svou maminku, mardušku pocházející ze země Morkantu, téměř nestačila poznat, zemřela jí ještě v raném dětství. Pak si její otec vzal Loreleiinu tetu, sestru její matky princeznu Irinu, a na chvíli to vypadalo, že v paláci Havraní říše bude zase všechno jako dřív. Po nějaké době si ale Lorelei začala všímat velmi podivných věcí. Celé zámecké služebnictvo i sám král novou královnu Irinu až přespříliš zbožňovalo a splnilo vše, co jí na očích vidělo. Za tím stály Irininy mocné magické síly, pomalu si přivlastňovala celé království, to však nemohla malá Lorelei dopustit. Použila proti své zlé tetě vlastní kouzla a zkusila ji odzbrojit, aby ji zbavila svého vlivu. To se ale teprve začínající mardušce nepodařilo. Irina její kouzla odrazila a zabila svého manžela a Loreiina otce. Od té doby Lorelei spolu se svým bratrem Leem a jejich opatrovatelem před Irinou utíká, cvičí se ve svých schopnostech a čeká na moment, kdy se jí bude moct postavit.

O něco dál, v království Eldr, kde žiji Drakoňané, napůl lidi, napůl draci, se královský princ Kol musí porvat s nepřízní osudu. Ve válce s obry, kteří už nějaký čas Eldr obléhají, zemřeli oba jeho rodiče, král a královna země, i jeho starší bratr, jenž měl co nevidět nastoupit na trůn. Proto se musí ujmout královského žezla a vládnout svému království on sám, on, který již od mala provádí samé lumpárny a kterého už poněkolikáté vyloučili z akademie pro mladé Drakoňany. Ve svých sedmnácti letech však musí docela dospět, dosadit si korunu na svou mladou hlavu a také vyhrát válku s obry, kteří jsou den ode dne silnější a zdánlivě neporazitelní. Jestli chce zachránit své lidstvo, jeho jedinou pomocí je magie morkantských mardušek. S Morkantem má ovšem Eldr už léta znepřátelené vztahy, a tak se Kol společně s nejbližšími přáteli vydává za královnou Havraní říše Irinou, aby s ní vyjednal oboustranně prospěšný obchod. Do cesty se mu ale postaví nebojácná dívka, Lorelei, k níž pociťuje určité sympatie.

Kniha Stínová královna od americké spisovatelky C. J. Redwine je rettelingem na pohádku známou po celém světě, Sněhurku a sedm trpaslíků, mimochodem, jednu z mých nejoblíbenějších od bratří Grimmů. Její klasickou podobu však v této knížce rozhodně nečekejte. I přes své jisté půvaby si zde princezna a její zlá macecha nekonkurují v tom, která z nich je ve světě nejkrásnější, ale jejich vzájemnou rivalitu autorka postavila na jejich moci, jak panovnické, tak i té kouzelné. Také zapomeňte na mírumilovné trpaslíky, místo nich se v příběhu objevují draci, ti jsou hrůzostrašní, ale zároveň i naprosto úžasní. A kvůli těmto dvěma rozdílům je vyprávění o Stínové královně z pohledu C. J. Redwine o krapet temnější, drsnější a magičtější, než jak ho my všichni známe z našeho dětství obklopeného zvláště pohádkami.

C. J. Redwine je podle mě odbornicí a úchvatnou virtuoskou v psaní jakékoli postavy. Na každé se pořádně vyřádila a v této knížce není postavy, ke které bych neměl žádné citové pouto. Lorelei je silná, odvážná dívka, jež dokáže ochraňovat své blízké a nebojí se bojovat za svůj lid. S Kolem toho mají hodně společného. Oba jsou ze začátku mírně lehkomyslní a oddalují vše podstatné na později, ale postupně se v nich rozžíná jiskra jejich nebojácnosti a laskavosti, která jim dlouho přebývala v hloubi duše. Leo s Truggem a Jyn jsou také skvělé postavy, s velkou dávkou výborného sarkasmu a humoru. Tyhle tři, a samozřejmě i Lorelei a Kola, by si měl oblíbit úplně každý. Autorce se k tomu povedlo s přehledem vykreslit i ústředního záporáka, i Irině bude spolu s hlavními hrdiny nějaká malá část vás, i když váhavě, fandit. Dále musím pochválit dokonalé dialogy, autorčino pošťuchování mezi postavami bylo prostě geniální.

Příběh je úchvatně napsaný, milovníci nádherných popisů si v této knížce přijdou opravdu na své. To však také způsobuje i trochu nudnější části, které se zde, zvláště v první polovině knížky, příležitostně objevují. Jinak je ale Stínová královna výborně napsaná, styl psaní C. J. Redwine mě vážně bavil a akce, které není zrovna málo, si také můžeme užít ve velký doušcích. Magie, kterou si autorka komplet celou vymyslela, je skutečně úchvatná, mardušky při kouzlení přeříkávají zaříkávadla ve vlastním cizím jazyce, slovník překladů těchto zaklínadel je na konci knížky, a čerpají svou energii ze svého srdce a ze srdcí ostatních lidí či věcí. Celý svět je skvěle vymyšlený. Střetává se v něm mnoho odlišných kultur a celé to vytváří opravdu výjimečný a bezvadný komplex plný fantazie.

Kniha Stínová královna je opravdu povedeným retellingem klasické pohádky o Sněhurce. Jestli hledáte nějaké velmi dobře zpracované převyprávění s celkem slušným dějem, úžasnými postavami a vymakaným světem, tento titul od autorky C. J. Redwine je přímo pro vás. Možná budete muset přetrpět pár nudnějších a zdlouhavých úseků, ale přesto si myslím, že vás tento příběh protknutý značnou dávkou magie přesvědčí o jeho kvalitě a možná se do něj a do hlavních hrdinů zamilujete. Příští rok vyjde v originále druhý díl ze světa Havraní říše s názvem The Wish Granter, retelling na pohádku Rampelník, s jejíž převyprávěním jsem zatím neměl tu možnost se setkat.

Hodnocení: 90 %