středa 10. února 2016

RC Recenze - Půlnoční koruna (Sarah J. Maas)

Celaena se stala královou bojovnicí a má za úkol pro něj dělat tu nejšpinavější práci. Ovšem sama dobře ví, že král je mimořádně krutý a jeho chování ovládá tajemné zlo. Proto se snaží odhalit jeho tajemství, ale přitom mu nezavdat příčinu, aby ji podezíral. Rozehrává tak smrtelně nebezpečnou hru, v níž jde nejen o její život, ale i o život všech jejích přátel. A jedné noci se stane to, čeho se nejvíce obávala a co její živit rozmetá na kousky.

Může se zdát, že Celeana má už vše nejhorší za sebou, ale zdání klame. Sice s úspěchem prošla turnajem, kterého se účasnili vrazi z celého kontinentu kvůli funkci králova bojovníka, a porazila i samotného Caina, jemuž v klání pomáhala neznámá temná síla, avšak role královy bojovnice nepřináší nic moc dobrého. Pro krutého hrůzovládce musí brutálně zabíjet i úplně nevinné a hodné lidi a to se Celeaně samozřejmě nelíbí. Kdyby se král dozvěděl, co mu za zády provádí, obrovské nebezpečí by hrozilo nejen jí. Ale Celeana musí přijít na kloub onomu tajemství, díky němuž si zlý panovník dokázal podrobit celou Erileu a jenž mu jistojistě pomůže v dobytí území i mimo ní. Jinak bude s celým jejím světem už navěky ámen.

Zatímco jsou v originále vydány už čtyři díly z plánované šestidílné série Skleněný trůn, my jsme se po loňském objevení prvního dílu na českém knižním poli teprve dočkali pokračování, a to knížky s názvem Půlnoční koruna. Jako velká spousta nadšených knihomolů jsem i já nemohl odolat, ihned si ji pořídit a po dlouhém čekání se dozvědět, jak to s naší oblíbenou, pro někoho neoblíbenou, hlavní hrdinkou bude. A i když nám všichni, co mají tuhle knihu už dávno přelouskanou, slibovali, že tohle bude ještě větší čtenářský zážitek, než který jsme zažili u jedničky, malinko jsem se v průběhy četby zarazil.

V knize Skleněný trůn nám autorka Sarah J. Maas dokázala, že píše opravdu geniálně a i z knížky, ve které se v podstatě nic neděje, dokáže udělat mistrovské literární dílo. Jak se tak koukám na všechny světové strany, jsem asi jediný, komu to už v tomhle díle lezlo trochu na nervy. Nebýt Sářinýho výbornýho stylu psaní a skvěle vykreslených charakterů jako v prvním díle, nevím, nevím, jestli bych se udržel a s tou knížku jednoduše nevysklil okno, jak si ten děj jen tak lážo plážo šel.

Naštěstí přibližně za půlkou nám tam autorka šoupla celkem velký zvrat a zase to začalo nabírat na těch správných a dlouho očekávaných obrátkách. A musím přiznat, že tohle jsem absolutně nečekal. Představoval jsem si různé ať už brutální, či naprosto nevinné možnosti, kterými by Sarah J. Maas rozjela příběh, ale tohleto mi prostě nemohla udělat! Ona jako by nic... jak to vyjádřit bez spoilerů... "vymaže" jednu "složku" příběhu, kterou jsem si tak oblíbil a která byla pro mě tak důležitá! Pak už jsem stránkami jenom tak prolítával a proklínal to zrádce (nechci být sprostý), co má ten zvrat na svědomí.

Možná to vypadá, že chci Půlnoční korunu převážně poplivat, ale nakonec se mi kniha vážně líbila. Z prvního dílu si bohudíky ponechala svoji čtivost, skvělý styl psaní, úžasně propracovaný svět a postavy, které buď milujete, nebo k smrti nenávidíte. Dokonce se do příběhu připletly prvky nějaké té magie a taky romantiky, jíž bylo teda hodně málo, ale aspoň se mohla moje romantická duše na chvíli zaradovat a trochu se pousmát. A ten konec, upřímně, kdo přesně tohle od prvních stránek nevěděl. Ale i když to vidíte černé na bílém, stejně vás to zaskočí. Další díl jménem Dědička ohně vychází v dubnu tohoto roku a už se ho nemůžu dočkat. A jelikož je nám v knize poodhaleno dost ze Celeaniny minulosti, neprahnu jenom po její budoucnosti, ale i minulosti a tím po sbírce povídek předcházející sérii The Assassin's Blade. Nemůžu však jinak a musím strhnout jednu hvězdičku za ten na mě až moc nijaký děj.

Hodnocení: 85 %

Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji internetovému knihkupectví Megaknihy.cz
Knihu si můžete koupit ZDE