pátek 26. února 2016

RC Recenze - Kázání ohně (Francesca Haig)

Snila ten nejnebezpečnější sen – sen o rovnosti
Čtyři sta let po jaderném výbuchu se civilizace i příroda na Zemi výrazně proměnily v nový, primitivní svět. Přestože již Zemi neohrožuje vše pohlcující nukleární oheň a radioaktivní záření přestalo působit, z neznámých příčin se lidé začnou rodit jen jako dvojčata. První z páru – Alfa je vždy ve vynikající fyzické kondici, druhý – Omega se však narodí vždy s deformitou. I když mají Alfové i Omegové nerovné postavení a to vyvolává neustálé konflikty a boje, oba geny zároveň bezpodmínečně spojuje stigma – krutá skutečnost, před kterou nelze uniknout. Pokud jeden z dvojice zemře, umírá i ten druhý. 
Cass je vzácný typ Omegy – je obdařena jasnovidectvím. Její bratr Zach má zase velkou moc v Radě Alfů. Cass se odváží snít nejnebezpečnější ze snů – sen o rovnosti mezi oběma skupinami. A právě kvůli tomu se dostane do hledáčku jak svého bratra, tak celé Rady i hnutí odporu Omegů.

Když jaderný výbuch promění Zemi v suchou, neúrodnou pláň, lid, který je téměř na pokraji vyhynutí, musí najít jiný způsob přežití a vlády. Příroda jim však pomůže sama. Kvůli radiaci se každému mladému páru narodí vždy dvojčata. Alfa, naprosto normální jedinec s dobrou fyzičkou, a Omega, který je různým způsobem postižený a navíc neplodný. Jelikož se Alfové cítí být nad Omegy nadřazení, vládnou právě oni a své zdeformované děti hned po narození posílají na výchovu do oddělených osad, kde Omegové přežívají při těch nejhorších podmínkách. I kdyby třeba ale Alfové chtěli, nemůžou se jich zbavit. Se svými sourozenci jsou totiž spojeny krutým poutem. Pokud jeden z dvojice zemře, umírá i ten druhý.

Menší výjimkou, co se týká znetvoření, je ovšem odlišný typ Omegů, a to věštci, kteří mají tu schopnost vidět ne příliš jasné útržky z budoucnosti. Právě s tímto "handicapem" se narodila i Cassandra, která velkou část dětství žila se svou pravou rodinou a bratrem Zachem, protože kromě jasnovidectví nemají věštci žádné viditelné postižení. V pubertě už Cass nedokáže svůj dar ovládat, a tak se nakonec musí přestěhovat k ostatním Omegům. O pár let později Zach získá vysokou funkci v Radě, a tak má skvělou příležitost pomstít se své sestře za své promrhané dětství. To ale ještě neví, jakého soupeře ve svém dvojčeti má. Ve svých vidinách se Cass ukazují zvláštní obrázky o ostrově, pověře, jež také pověrou nemusí být, v podobě dobře ukrytého území, kde se soustředí odboj Omegů a které se Rada marně snaží najít. Už i pouhé myšlenky o rovnosti jsou pro ně nebezpečné a Cass se svou mocí a sny dvojnásob.


Námět utlačování jiného druhu lidí po ničící katastrofě není přímo originální, ale že se po té strašlivé kalamitě začnou rodit jenom dvojčata, ze kterých když umře jedno, umírá i to druhé, to mi přijde prostě fantastické. A když knize uděláte takhle pěknou obálkou a skvělé grafické zpracování, je to smrtící kombinace a velká lákačka na to si ji přečíst. Autorka Francesca Haig je úspěšná anglická básnířka a vážně mě zajímalo, jak se zhostí young adult knihy. Čekalo mě velmi příjemné překvapení a začátek série, která mě bude jistě hodně bavit.


Asi nebude žádným překvapením, když řeknu, že autorčin styl psaní je takový více umělecký, a tak je velmi těžké si na něj pořádně zvyknout a do knihy se úplně ponořit. Začátek je proto tak trochu menším utrpením. Chvíli mi trvalo, než jsem se přes něj prokousal, protože je nám představován tento postapokaliptický svět a jak to v něm vlastně chodí. Autorka nás zároveň seznamuje s hlavní hrdinkou a s celým jejím životem. Ale jakmile jsem se přes ten delší úvod dostal, přede mnou se vynořil už plynulý a velmi zajímavý příběh nabitý přiměřenou dávkou akce, ale i několika pasážemi plnými nudy. Dialogům se zde totiž nedostává moc prostoru. Autorka spíš vsadila na delší popisy, které mě místy trochu unavovaly, a četlo se mi tak ještě hůř.

Velkým kladem knihy Kázání ohně jsou velmi sympatické postavy. Sice se to v poslední době u literatury pro mládež moc nevidí, ale v téhle knížce hlavní ženská postava není žádná protivná fiflena a opravdu jsem neměl ani jednou nutkání ji proplesknout. Cassino chování mi přišlo vzhledem k různým situacím odpovídající a hned od prvních slov mi padla do noty. Jinak na tom nebyl ani Kip. Jeho sarkastické poznámky byly prostě úžasný, i když se mi někdy zdály kapku nucené. Musím také vyzdvihnout skvěle vyvedenou milostnou linku mezi nimi. Není nijak násilná a jejich vztah se nádherně vyvíjel.


Kázání ohně nakonec hodnotím velmi pozitivně. Je to propracovaný příběh s profesionálně vykreslenými postavami a příjemnou romantickou linkou, i když pár nelogičnostem se bohužel kniha taky nevyhnula. I přes ten těžší styl psaní a nudné části jsem si knihu užil. A tím koncem mě Francesca Haig absolutně zabila, proto mám úplnou chuť zabít i ji. Ale to už bychom zase nevěděli, jak to bude dál... Další díl The Map of Bones vyjde v originále co nevidět, takže se aspoň mám na co těšit, a s tou vraždou asi ještě chvíli počkám.

Hodnocení: 80 %



Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji knihkupectví Knihy Dobrovský
Knihu Kázání ohně si můžete koupit v eshopu Knihy Dobrovský

Žádné komentáře:

Okomentovat