neděle 13. září 2015

Recenze - Skleněný trůn (Sarah J. Maas)

Srdce z ledu. Vůle z oceli. Nelítostný boj začíná.

V temných a špinavých solných dolech Endovieru si doživotní trest odpykává osmnáctiletá dívka. Celaene byla od dětství trénovaná k jednomu jedinému úkolu – stát se tím nejlepším zabijákem na světě, rychlým, tichým, neodhalitelným a všehoschopným. Ale udělala chybu. Nechala se chytit.
Korunní princ jí nabídne poslední šanci: Svobodu výměnou za velkou oběť. Musí ho reprezentovat v turnaji, kde se proti sobě postaví 24 šampionů, těch nejlepších vrahů a zlodějů z celé země. Bude to boj na život a na smrt. Pokud zvítězí, bude volná. Ovšem její soupeři umírají nejen při soubojích, ale i za tajemných okolností – Celaene teď o svůj život bojuje nejen s nimi, ale i s něčím tajemným a děsivým, co se skrývá v pozadí.





Celeana Sardothien je Adarlanský zabiják, nejznámější a ten nejbrutálnější nájemný vrah v celé monarchii. Ale někdo z okruhu jejích nejbližších ji podrazí, a tak se jí zmocní zlý král. Po roce otročení v nehostinných solných dolech Endovieru navštíví mladičkou osmnáctiletou vězeňkyni korunní princ Adarlanu a nabídne jí dvě možnosti: smrt v nepřátelských končinách Endovieru nebo reprezentaci v klání, v němž se utká 24 největších zločinců z celého kontinentu Eriley o výhru funkci králova bojovníka a poté i doživotní svobodu.


Po dlouhé cestě konečně Celeana s Dorianem a jeho družinou dorazí do královského hradu v hlavním městě jménem Zlomuval. Zde bude Celeana trénovat na zkoušky, při kterých vždy jeden nešťastník vypadne z turnaje. To má skončit o tři měsíce později o svátku yule. Pak ale záhadně zemře jeden protivník a nevypadá to zrovna na nehodu. A tak se to dál opakuje, vždy krátce před týdenní zkouškou zemře další účastník souboje. Kdo nebo co je ten tajemný vrah? Přijde tomu Celeana na kloub? A jak to vlastně s kláním dopadne?


Všichni mají od každé knihy nějaké očekávání. O jedné si myslíme, že půjde o bombastický příběh se samými klady, další námět nás zas tolik neohromí. Opravdu nevím, jestli je to náhoda nebo cokoliv jiného, ale když něco od téže knihy žádám, to také dostanu. Skleněný trůn nebyl výjimkou.

Nenašli byste žádného knihomola, který by o této sérii ještě neslyšel. V zahraničí čtenáři hexalogii Throne of Glass vychvalují až do nebes a američtí booktubeři na ni s láskou točí pochvalné recenze. Právě ty mě přesvědčily, že si Skleněný trůn opravdu chci přečíst a byl jsem strašně rád, že vyjde i v Česku.




„Říkal jsem ti, že nemáš před během jíst,“ podotkl Chaol. 
„Už jsi skončil s poučováním?“
 „Už jsi skončila s vyklápěním žaludku?“ 
„Prozatím ano,“ odsekla. „Třeba příště nebudu ztělesněná zdvořilost a pozvracím tebe.“ 
„Pokud mě dohoníš,“ odpověděl s pousmáním.


Autorčin styl psaní je velmi specifický. Kdybych tuto knihu četl v originále, asi bych ji přelouskával hodně dlouho. CooBoo mi vytrhlo trn z paty. Ale když jsem tomu rozuměl, čtení mě obrovsky chytlo. Její humor mi neskonale sedl. Téměř nikdy jsem při čtení neměl "normální" výraz ve tváři. Usmíval jsem se, měl povytáhlé obočí nebo vykulené oči. Akce a boje sice kniha oproti námětu moc nenabízí, ale nějak mě to tam ani nesházelo. Prvky fantasy byly v knize trochu potlačeny, ale doufám, že Sarah J. Maas nám, Čechům, ukáže, že ho doopravdy psát umí a bude hrát v dalším díle větší roli.

Musím říct, že autorka to s postavami fakticky umí. Všechny je vykreslila naprosto s přehledem. Přes er-formu jsme také mohli nahlédnout kromě Celeany i do pohledů vedlejších postav, například mě hodně bavily části věnované Kaltain. Ale to nejlepší, co se postav týče, jsou ty nepřekonatelné slovní přestřelky mezi Celeanou a kapitánem stráží Chaolem. WOW! Jejich rozhovory jsou prostě nepřekonatelné.

Knihu Skleněný trůn doporučuji všem milovníkům fantasy a prostě všem. Netrpělivě vyhlížím datum vydání druhého dílu Půlnoční koruna a taky se strašidelně těším na další knihu autorky z jiné série, A Court of Thorns and Roses, která také vyjde v příštím roce. Jsem zvědavý, co dalšího v Sarah J. Maas dřímá.


Hodnocení: 99 %

Žádné komentáře:

Okomentovat